Cink u hrani: koristi za tijelo, preporučene doze i nuspojave

Cink je jedan od najvažnijih minerala koji su potrebni ljudskom tijelu. Neophodan je za zdrav imunološki sustav. Nedostatak cinka može učiniti osobu osjetljivijom na razne bolesti.

Odgovoran je za brojne funkcije u ljudskom tijelu i pomaže u poticanju aktivnosti najmanje 100 različitih enzima. Budući da tijelo ne proizvodi cink prirodnim putem,može se pronaći cink u hrani ili kupiti određene suplemente. 

Ovaj članak objašnjava sve što trebate znati o cinku, uključujući njegove funkcije, zdravstvene prednosti, preporučene doze i moguće nuspojave.

Što je cink?

Cink se smatra esencijalnim nutrijentom i treba ga unositi svakodnevnom prehranom. Potreban je za funkcioniranje brojnih procesa:

  • Enzimske reakcije
  • Imunološke funkcije
  • Sinteza proteina
  • Zarastanje rana
  • Rast i razvoj itd.

Cink se prirodno nalazi u velikom broju biljnih i životinjskih namirnica.

Hrana koja je prirodno siromašna cinkom, poput žitarica, često je obogaćena sintetičkim oblicima cinka. Zbog svoje uloge u imunološkoj funkciji, cink se također dodaje nekim sprejevima i pastama.

cink u hrani
Cink se prirodno nalazi u velikom broju biljnih i životinjskih namirnica.

Uloga cinka u organizmu

Cink je esencijalni mineral koji tijelo koristi na bezbroj načina. Konkretno, cink je najzastupljeniji mineral u tragovima u našem tijelu nakon željeza.

Cink je koristan za metabolizam, rad želuca, probavu i mnoge druge procese.

Osim toga, važan je za razvoj i rad imunoloških stanica, a važan je i za zdravlje kože.

Osjetila okusa i mirisa usko su povezana s cinkom. Budući da jedan od enzima ključnih za pravilan okus i miris ovisi o ovom mineralu, nedostatak cinka može oslabiti vašu sposobnost okusa ili mirisa.

Zdravstvene prednosti cinka

Istraživanja su pokazala da cink ima mnoge dobrobiti za naše zdravlje. Navest ćemo neke:

Jača imunološki sustav

Pomaže u održavanju jakog imunološkog sustava. Budući da je cink neophodan za funkciju imunoloških stanica, nedostatak može dovesti do oslabljenog imunološkog odgovora.

Dodaci cinka stimuliraju određene imunološke stanice i smanjuju oksidativni stres.

Dodaci cinka smanjuju rizik od infekcija.

cink u hrani
Istraživanja su pokazala da cink ima mnoge dobrobiti za naše zdravlje

Ubrzava zacjeljivanje rana

Cink se obično koristi u bolnicama kao tretman za opekline i druge slične ozljede kože. Budući da ovaj mineral igra ključnu ulogu u sintezi kolagena, imunološkoj funkciji i upalnom odgovoru, neophodan je za pravilno zacjeljivanje.

Koža sadrži relativno visoku količinu cinka (oko 5%).

Iako nedostatak cinka može usporiti zacjeljivanje rana, dodatak cinka može ubrzati oporavak kod ljudi s ranama.

Smanjuje rizik od bolesti povezanih sa starenjem

Cink može značajno smanjiti rizik od bolesti povezanih sa starenjem poput upale pluća i raznih infekcija.

Starije odrasle osobe koje uzimaju više cinka mogu imati bolji odgovor na cjepiva protiv gripe, smanjeni rizik od upale pluća i poboljšane mentalne sposobnosti.

Pomaže u liječenju akni i prištića

Prištići su uobičajeno stanje kože za koje se procjenjuje da pogađaju gotovo 10% svjetske populacije.

Akne su uzrokovane začepljenim žlijezdama koje proizvode ulje, bakterijama i upalom.

Istraživanja su pokazala da lokalni ili oralni tretmani cinkom mogu učinkovito liječiti akne. Ljudi s aknama imaju nižu razinu cinka. Zato dodaci mogu pomoći u smanjenju simptoma.

Smanjuje upalu

Smanjuje oksidativni stres i razinu određenih upalnih proteina u tijelu. Oksidativni stres dovodi do kronične upale, što je faktor koji pridonosi širokom rasponu kroničnih bolesti, poput bolesti srca i raka.

cink u hrani
Cink u hrani

Koji su simptomi nedostatka cinka?

Iako je ozbiljan nedostatak cinka rijedak, može se pojaviti kod ljudi s rijetkim genetskim mutacijama, dojenčadi čije majke nemaju dovoljno cinka, osoba s ovisnošću o alkoholu i kod svih koji uzimaju određene lijekove koji suzbijaju imunološku obranu.

Simptomi teškog nedostatka cinka uključuju poremećen rast i razvoj, odgođenu spolnu zrelost, kožne osipe, kronični proljev, odgođeno zacjeljivanje rana i niz drugih.

Blaži oblici su češći, osobito kod djece u zemljama u razvoju.

Procjenjuje se da oko 2 milijarde ljudi diljem svijeta ima manjak cinka zbog neadekvatne prehrane.

Oni koji su izloženi riziku od nedostatka cinka:

  • Osobe s gastrointestinalnim bolestima kao što je Crohnova bolest
  • Vegetarijanci i vegani
  • Trudnice i dojilje
  • Ljudi koji su pothranjeni, poput onih s anoreksijom ili bulimijom
  • Osobe s kroničnom bubrežnom bolešću
  • Ljudi koji prekomjerno konzumiraju alkohol

Simptomi blagog nedostatka cinka uključuju proljev, pad imuniteta, gubitak kose, smanjen apetit, promjene raspoloženja, suhu kožu, probleme s plodnošću i otežano zacjeljivanje rana.

Nedostatak cinka teško je otkriti pomoću laboratorijskih testova. Iako pretrage mogu pokazati normalne vrijednosti, to ne znači da u vašem organizmu ima dovoljno cinka.

Namirnice koje su bogate cinkom

Mnoge životinjske i biljne namirnice prirodno su bogate cinkom, što većini ljudi olakšava unos dovoljnih količina. Namirnice bogate cinkom:

  • Kamenice, rakovi, školjke, jastozi
  • Govedina, svinjetina, janjetina
  • Puretina i piletina
  • Sardine i losos
  • Slanutak, leća, crni grah, grah itd
  • Orašasti plodovi i sjemenke: bundeve, bundeve itd
  • Mlijeko, jogurt, sir
  • jaja
  • Zob, kvinoja, smeđa riža itd
  • Gljive, kelj, grašak, šparoge itd.

Namirnice poput mesa i školjki sadrže velike količine cinka u obliku koji tijelo lako apsorbira.

Cink koji se nalazi u biljkama kao što su mahunarke i cjelovite žitarice apsorbira se manje učinkovito zbog drugih spojeva koji inhibiraju apsorpciju.

Kako znati koju dozu cinka uzeti

Baš kao što nedostatak cinka može uzrokovati zdravstvene komplikacije, pretjerani unos također može dovesti do negativnih nuspojava.

Najčešći uzrok toksičnosti je previše unesenog cinka, što može uzrokovati i akutne i kronične simptome.

Simptomi toksičnosti uključuju:

  • Mučnina i povračanje
  • Gubitak apetita
  • Proljev
  • Grčevi u trbuhu
  • Glavobolja
  • Smanjena imunološka funkcija
  • Smanjena razina HDL kolesterola

Preporučene doze

Kako biste izbjegli prekomjernu konzumaciju, držite se podalje od dodataka visokih doza cinka osim ako vam to ne preporuči liječnik.

Preporučeni dnevni unos je 11 mg za odrasle muškarce i 8 mg za odrasle žene.

Trudnice i dojilje trebale bi unositi 11 i 12 mg dnevno.

Gornja razina tolerancije za cink je 40 mg dnevno. Međutim, to se ne odnosi na osobe s manjkom cinka, kojima će možda trebati nadomjesci cinka u visokim dozama.

Zaključak

Cink je potreban za sintezu DNK, imunološku funkciju, metabolizam i rast.

Može smanjiti upalu i rizik od nekih bolesti povezanih sa starenjem.

Većina ljudi dobiva optimalne količine cinka putem prehrane, ali starijim osobama će možda trebati dodatne količine.

Budući da dodaci visokih doza cinka mogu dovesti do opasnih nuspojava, važno je pridržavati se preporuka i uzimati dodatke samo kada je to potrebno. Svakako je preporučljiv dogovor s liječnikom.

Preporuka

Koliko je koristan ovaj članak?

Kliknite na zvjezdicu da biste je ocijenili!

Prosječna ocjena / 5. Brojanje glasova:

Još uvijek nema glasova. Ocijenite prvi!

Povezani članci

Najnovije objave